Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2012

Ο λόγος της διαφήμισης


ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ

Χρησιμοποιεί συχνά την επανάληψη για ψυχολογικούς και επικοινωνιακούς λόγους
Ελλειπτικός λόγος
Ο μη ακροαματικός σχεδιασμός,  ρητορική στρατηγική που αποσκοπεί  στη χρήση όλων των διαθέσιμων μέσων από μια γλωσσική κοινότητα ακόμα κι αν αυτά δεν είναι κατανοητά από τους αποδέκτες με σκοπό την αγορά του διαφημιζόμενου προϊόντος.
Μεταφορικός λόγος
Διακειμενικότητα,  δηλαδή το να χρησιμοποιείς λέξεις, εκφράσεις, παροιμίες, στίχους γνωστών τραγουδιών ή φράσεις από γνωστές διαφημίσεις γνωστά στο ευρύ κοινό.
Η υπερβολή
Η χρήση της ομοιοκαταληξίας
Πολυτροπικός/πολυμεσικός  λόγος (χρήση εικόνας, μουσικής, ηχητικών εφέ)
Αντίθεση
Χαρακτηριστικά του προφορικού λόγου (επιτονισμοί, ελλείψεις, απλό λεξιλόγιο, έλλειψη συνοχής, απότομη αλλαγή από πλάγιο λόγο σε ευθύ, από μονόλογο σε διάλογο, καθυστερημένη συμπλήρωση ή διόρθωση, ανακολουθίες κ.α)
Συχνή χρήση ερωτήσεων
Συχνή χρήση προστακτικής
Ο τρόπος αφήγησης αρχίζει από τα γενικά (ιστορική αναδρομή, διάφορες ενέργειες ) και με έναν ενδιάμεσο σταθμό καταλήγει στο διαφημιζόμενο προϊόν.

 

 

Πρώτη διαφήμιση


Αυτός είναι ο Κίτσος. Από το πρωί μέχρι το βράδυ ένα πράγμα σκέφτεται, την Τασούλα.
-Ναι;
-Τασούλαμ; Να πιράσου το βραδάκι να σι πάρου με το το αγροτικό;
-Μι του αγροτικού; Πουτέ! Μυρίζ κουπριά!
Στην επόμενη στάνη στρίψτε δεξιά.
-Α, ρε Τασούλαμ. Για σένα μέχρι και τζι πι ες έβαλα στο γάιδαρο.
-Τράτζικ!
- Ιι! Έχς ξεφύγ;
-Εγώ έχω ξεφύγ. Εγώ δεν ξεφεύγω ποτέ ρε!. Έχω απλικέσιον.
-Τι έχς;
-Κοίτα αμ πάρεις; Στην καρδιά μου βάζω αμπάρες δεν σου κάνω άλλες  χάρες.
-Ακόμα και στο κάρο το χρόνο μας τικάρω.
-Κίτσου γιου αρ ε τσεκ μασίν!


Φύλλο εργασίας

Δείτε/διαβάστε το παραπάνω διαφημιστικό σποτ στο οποίο αξιοποιείται η γλωσσική ποικιλία και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

1)    Ποιο είναι το προϊόν που διαφημίζεται;

2)    Πώς αξιοποιείται η γλωσσική ποικιλία και για ποιο σκοπό;

     3) Η χρήση της γλωσσικής ποικιλίας συμπίπτει ή ανατρέπει κοινωνικά  στερεότυπα σχετικά με τις αναφερόμενες γλωσσικές ποικιλίες;




Δεύτερη διαφήμιση



-Τι έχεις αγόρι μου; Τι έπαθες;
- Άσε ρε μάνα, δεν είμαι καλά. Έφαγα χ.
Τι θα κάνω με σένα παιδί μου; Δεν σου έχω πει να μην τρως έξω;
(Από λεξικό) Έφαγα χ= έφαγα απόρριψη.
Break. Βοηθά τους νέους να τους καταλαβαίνουν οι μεγάλοι. Όσο τρως μαθαίνεις.

Δείτε/διαβάστε το παραπάνω διαφημιστικό σποτ στο οποίο αξιοποιείται η γλωσσική ποικιλία και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

1)    Ποιο είναι το προϊόν που διαφημίζεται;

2)    Πώς αξιοποιείται η γλωσσική ποικιλία και για ποιο σκοπό;

     3) Η χρήση της γλωσσικής ποικιλίας συμπίπτει ή ανατρέπει κοινωνικά  στερεότυπα σχετικά με τις αναφερόμενες γλωσσικές ποικιλίες;



Τρίτη διαφήμιση



-Τι έχεις;
-Τίποτα.
-Έλα πες μου. Τι έχεις;
-Ε, τι να έχω ρε πατέρα; Ήμουν στο αρ πι τζι και είχα φουλάρει στο μαν και πάτησα ποστ να τσεκάρω το τσατ αν είχε έρθει το ντι βεξ και κόλλησε. Τα’ χασα όλα. Δοκίμασα κοντρολ αλτ ντιλίτ, αλλά το τασκ μάνατζερ είχε παγώσει.
-Στη μάνα σου το είπες;


Δείτε/διαβάστε το παραπάνω διαφημιστικό σποτ στο οποίο αξιοποιείται η γλωσσική ποικιλία και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

1)    Ποιο είναι το προϊόν που διαφημίζεται;

2)    Πώς αξιοποιείται η γλωσσική ποικιλία και για ποιο σκοπό;

     3) Η χρήση της γλωσσικής ποικιλίας συμπίπτει ή ανατρέπει κοινωνικά  στερεότυπα σχετικά με τις αναφερόμενες γλωσσικές ποικιλίες;












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου